Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
04.02.2025

Забезпечення належної реалізації Закону України «Про правовий і соціальний захист осіб, постраждалих від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, та надання їм невідкладних проміжних репарацій»

     У процесі виконання Стратегічного плану реалізації повноважень прокуратури у сфері кримінального переслідування за сексуальне насильство, пов’язане з конфліктом, затвердженого Генеральним прокурором 26.06.2023, Офіс Генерального прокурора долучився до розробки проєкту Закону України «Про статус осіб, постраждалих від сексуального насильства, пов’язаного зі збройною агресією Російської Федерації проти України, та невідкладні проміжні репарації».
     За результатами його розгляду Верховною Радою України 20.11.2024 прийнято Закон України «Про правовий і соціальний захист осіб, постраждалих від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, та надання їм невідкладних проміжних репарацій», який набирає чинності 18.06.2025.
     Закон поширюватиме свою дію на період з 20 лютого 2014 року, тобто з початку збройної агресії Російської Федерації проти України.
     Положеннями Закону визначено, зокрема, що особа, постраждала від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, – це особа, визнана відповідно до цього Закону такою, що постраждала від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, у тому числі діти, народжені внаслідок сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України.
     Відповідно до Закону процедура розгляду заяви про визнання особи постраждалою від сексуального насильства не залежить від участі цієї особи у кримінальному провадженні.
     Розгляд такої заяви відбуватиметься в адміністративному порядку спеціально створеною Комісією з розгляду питань, пов’язаних з визнанням особи постраждалою від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України.
     Комісія утворюватиметься при центральному органі виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики.
     Обов’язковою складовою процедури визнання особи постраждалою є проведення співбесіди з особою, стосовно якої розглядається питання про визнання її постраждалою.
     Однак у випадку, якщо особа вже має процесуальний статус потерпілого / потерпілої у кримінальному провадженні, повторна співбесіда не проводиться з метою уникнення повторної травматизації, та Комісія за поінформованої згоди особи братиме до уваги фактичні дані та відомості щодо набуття нею процесуального статусу у кримінальному провадженні.
     При цьому матеріали кримінального провадження не підлягатимуть розголошенню, з огляду на що зберігатиметься таємниця досудового розслідування.
      Передбачені у Законі невідкладні проміжні репарації – це національний засіб репарацій і його застосування не виключає можливості звернення до міжнародного компенсаційного механізму шляхом подання заяви до міжнародного Реєстру збитків.
     Надання невідкладних проміжних репарацій особам, визначеним частиною першою статті 5 цього Закону, не залежить від звернення їх до суду або до органів правопорядку, участі у кримінальному провадженні та від встановлення, затримання, притягнення до відповідальності особи, винної у вчиненні сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України.
    Крім того, Закон надає визначення сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, як сексуального насильства, скоєного проти будь-якої особи у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України, починаючи з 20 лютого 2014 року, включаючи зґвалтування, примусову вагітність, примусову стерилізацію, примусовий аборт, примушування до зайняття проституцією, сексуальну експлуатацію, примушування до статевого акту з третьою особою, примушування до споглядання статевого акту, сексуальне рабство, торгівлю людьми з метою сексуальної експлуатації, примусове обрізання, примусову кастрацію, каліцтво або вчинення насильницьких дій над статевими органами, примусове оголення сексуального характеру, будь-яку іншу форму сексуального насильства, а також погрози та спроби його вчинення.
     Відповідно до ст. 7 Закону Постраждала особа має право на отримання невідкладних проміжних репарацій, що включає:
1) отримання інформації про свої права та можливості їх реалізації;
2) право на безоплатне проходження реабілітації незалежно від місця проживання та відповідно до потреб, включаючи комплекс медичних, психосоціальних та інших заходів, спрямованих на відновлення фізичного і психологічного стану та соціальних функцій постраждалої особи;
3) право на отримання невідкладної грошової виплати.
Постраждалій особі гарантується право на:
1) повагу до честі та гідності та на гуманне ставлення;
2) відновлення порушених прав внаслідок сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України;
3) безоплатну правничу допомогу у порядку, передбаченому Законом України "Про безоплатну правничу допомогу";
4) отримання у разі потреби тимчасового притулку для безпечного проживання;
5) безоплатне отримання соціальних послуг у порядку, передбаченому Законом України "Про соціальні послуги", та відповідно до державних стандартів надання соціальних послуг.
Постраждалим особам призначається невідкладна грошова виплата в розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України.
     Джерелами покриття видатків на виплату невідкладної грошової виплати постраждалим особам у межах наявних коштів є:
1) кошти міжнародних фінансових організацій, інших кредиторів та інвесторів;
2) міжнародна технічна та/або поворотна чи безповоротна фінансова допомога;
3) інші джерела, не заборонені законодавством України.

кількість переглядів: 34